Familie Willemsen op reis

Zaterdag 20 juli: de eerste dag in New York

Vanmorgen waren we (natuurlijk) al vroeg wakker. Om half 8 hadden we ons uitgebreide ontbijt: cornflakes, roerei, bacon, worstjes, vers fruit, zelfgemaakte wafels, yoghurt, muffins, scones, noem maar op. Goede start voor een lange dag!

20130721-074224.jpg

Om 9 uur pakken we de bus naar Downtown. We zijn er inderdaad in een half uurtje. We halen op Times Square ons busticket voor 2 dagen de Hop-on-Hop-off bus op en duiken Madame Tussaud in. We hebben ook 2 dagen de New York Pass, dus eruit halen wat erin zit… Bij mme Tussaud wordt Larissa helemaal hyper. Op de foto met Taylor Launter! De fotosessie duurt een kwartier, om vervolgens op het einde nog een keer terug te gaan omdat de perfecte foto nog niet erbij zat…

Maar vele beroemdheden hebben we gezien: Obama, Oprah, The Beatles, Taylor Swift, One Direction (stonden er pas 1 dag!), Roosevelt, James Brown (ook Ab ging uit z’n dak), Justin Bieber (hè, Tess?!), Bruce Springsteen, enz, enz…
De perfecte foto?:

20130721-081041.jpg

Daarna de bus naar 9/11. Even een ticket halen (gratis, maar donatie gewenst) en een echte securitycheck voordat je naar binnen kunt. Het museum was helaas gesloten (orkaan Sandy), maar de North en South Pool konden we bekijken. Twee grote vierkantige watervallen met in de lijst alle namen van de mensen die omgekomen zijn (zowel in de vliegtuigen als op de grond). Erg indrukwekkend.

20130721-081053.jpg

Vervolgens lopen we door de hitte naar de haven om de boot naar Liberty Island te pakken. Helaas is Staten Island gesloten (orkaan Sandy). We gaan niet van boord, maar gelijk weer terug. We zagen namelijk de enorme mensenmassa die ook de boot terug willen en hadden geen zin om daar achter aan te sluiten. De skyline van New York is vanaf de boot schitterend om op de foto te zetten.

20130721-081102.jpg

Varen als het buiten 40 graden is bevalt ons zo goed, dat we besluiten de watertaxi te nemen. Toch handig zo’n New York pass waar dit allemaal bij zit! De taxi vaart nog een keer om het Vrijheidsbeeld heen en brengt ons richting 42nd Street. Daar lopen we richting Empire State Building op zoek
naar een restaurant… Het duurt even maar dan hebben we een echt Aussie restaurant gevonden. Ze hebben ook alles in the Big Apple.
Om half 9 gaan we bij Empire State Building naar binnen. Ook hier weer een securitycheck. Op de tweede verdieping nemen we de skyride. Normaal zou je hier 44 dollar voor moeten betalen, met NYP is het gratis. Geloof me, de rit is nog geen 10 dollar waard! Het is zo’n simulator, waarin je in een karretje over New York vliegt. Wel krijgen we zin in de pretparken in Orlando over een paar weken.
We pakken de lift naar de 80e verdieping, daar hebben we geen zin om in de rij te gaan staan voor de volgende ligt en nemen de trappen naar de 86e verdieping. Ondertussen is het helemaal donker en genieten we van het schitterende uitzicht op New York! Wow, dit is echt de moeite waard!

20130721-081110.jpg

Omdat we de bus terug moeten halen, blijven we niet heel lang. Reisleidster Larissa brengt ons in een ruk naar het busstation. Even paniek, want met nog 5 minuten te gaan voordat de bus om 11 uur vertrekt, blijkt dat de bus vanuit een ander perron vertrekt! Hijgend bereiken we de bus net op tijd…
Om 12 uur ligt iedereen uitgeput op bed.